WERKGROEP VERKEERSVEILIGHEID
Als werkgroep verkeersveiligheid willen wij namens de bewoners van de Blauwestad meedenken over en samenwerken met de provincie en de gemeente als het gaat om de inrichting van wegen, kruispunten en voet- en fietspaden in de Blauwestad.
Uit de laatste enquête van Bewoners Belangen Blauwestad kwamen 3 speerpunten naar voren:
-
te hoge snelheden op 50 en 30 kilometerwegen
-
onveilige kruispunten binnen de bebouwde kom
-
ontbreken van voet- en fietspaden
Hiermee gaan we als werkgroep aan de slag.
De eerste contacten zijn al gelegd met de provincie en de gemeente.
We willen de komende tijd regelmatig aanschuiven bij overlegmomenten, zodat uw belang wordt meegenomen in de plannen en van invloed is op de besluitvorming.
Wij zijn niet het meldpunt voor onveilige verkeerssituaties die direct om een oplossing vragen.
Hiervoor verwijzen wij u naar:
-
het projectbureau Blauwestad
-
of de gemeente Oldambt.
Wilt u zaken melden over onveilige situaties die ontstaan door werkzaamheden en/of tijdelijke verkeersmaatregelen, dan kunt u in de meeste gevallen terecht bij de uitvoerder van het werkproject.
​
Werkgroepleden
Op dit moment bestaat de werkgroep verkeersveiligheid uit:
José van Atten, Jan Kraster, Philip van der Linde, Daniëlla Drenth-Babtist, Peter Weijn en Arnold Mulder.
Updates
November 2024​
​
We blikten terug op vragen die waren gesteld op de laatste vergadering een en ander volgens de mail van Arnold van 29 juni j.l.
-
Borden speelplaats, deze zijn aangevraagd en besteld bij de leverancier.
Het worden Nijntje borden en worden geplaats nabij de speelplaats Elfenbank.
Of er mogelijk meer borden bij andere speelplaatsen geplaats worden, dat wil men na het ontstaan van een ‘normale’ verkeerssituatie ( zonder bouwverkeer e.d. bezien.
-
De borden die moeten waarschuwen dat er tijdelijk door fietsers van de rijbaan gebruikt gemaakt wordt, deze zijn geplaatst. Met name bij het Park zijn deze attentie borden geplaatst.
-
Zogenaamde zichtlijnen die het overzicht belemmeren op enkele fietspaden/ kruisingen, blijven een punt van aandacht. De bergen grond zijn verwijderd maar hoog gras belemmert hier en daar het uitzicht. Koos Smid brengt dit onder de aandacht van de Provincie/ Projectburo Blauwestad.
-
Dat de overname van het gebied door de Gemeente Oldambt een feit wordt, en dat moment nadert met rasse schreden en Smid is zich ervan bewust is dit voor de Gem. Oldambt een behoorlijke klus gaat worden om onderhoud en aanpassingen uit te voeren.( Begroting??)
-
Brief inzake Berm objecten… dit is besproken met een juriste van de Gem. Oldambt en met Lennart Jocker van de Prov. Groningen. Er liggen ook objecten die door de Provincie zijn neergelegd zoals enkele zwerfkeien. Men is zich ervan bewust dat er een aantal objecten zijn die zich nuttig maken, geen gevaar vormen voor het verkeer en bijdragen aan het niet stuk rijden van bermen. De objecten die met name door burgers zijn geplaats, die kunnen wel degelijk een gevaar opleveren. Een stuk berm, ca. 50 cm. maakt onderdeel uit van de weg en indien een auto schade oploopt door een paal o.i.d. die pal naast het asfalt staat, kan de betreffende bewoner een schadeclaim verwachten ( ketenaansprakelijkheid) . Omdat we in de laatste fases zitten van de oplevering van woongebieden en wegen, wil de Gemeente nu even een afwachtende houding aannemen en na de oplevering met duidelijke richtlijnen richting bewoners komen. Het bovenstaande is een voornemen maar nog geen uitgangspunt. In de volgende vergadering komen we hier op terug.
-
Handhaving op het rijden met bromfietsen en scooters op de Pieter Smit Brug:
Momenteel geen gerichte acties maar wel aanhoudingen geweest na meldingen van overlast. De betrokken bestuurder wordt aangesproken op zijn bedrag en wordt geregistreerd aldus Smid. Cijfers en nadere info kan Smid niet aanleveren want de Privacy Wetgeving speelt hierin ook weer een rol.
We delen samen het motto dat je soms beter ook weinig ruchtbaarheid kan geven aan deze voorvallen in de pers etc. om andere scooter en brommer coureurs niet op ideeën te brengen?
​
-
In 30 km zones heeft verkeer van R. voorrang behalve bij de Beekjufferbrug??
Smid maakt duidelijk dat we in een overgang situatie zitten. Er staan momenteel 1 of 2 borden foutief opgesteld en deze worden verwijderd of verplaatst. Tevens maakt Smid bekend dat de borden die verwijzen naar de Camperplek ook verkeerd staan opgesteld. Hier worden nieuwe borden voor besteld.Smid zal dit onder de aandacht blijven brengen van de Provincie / Projectburo Blauwestad.
Indien de Beekjufferbrug en de omgeving gereed zijn, worden de borden alsnog gewijzigd, passend bij de dan ontstane ( verkeers) situatie. Tot de brug is de Hoofdstraat dan een 50 km. zone en na de Beekjufferbrug een 30 km. zone evenals de zijstraten.
Raymond haakt hierop in dat de inrichting van de 30 km. zones goed bekeken moet worden.Hij maakt zich erg zorgen om het gerace van met name de bezorgdiensten die met hoge snelheden langs zijn huis en door geheel Blauwestad scheuren.
Tijdens de schouw ga ik ( JK ) dit onderwerp op de agenda zetten en wellicht zijn er dan nog meer mogelijkheden bekend die een 30 km. zone echt veilig kunnen maken.
De inrichting moet dusdanig zijn dat een automobilist, dat wanneer hij een bekeuring krijgt, zich er bij de rechter niet onderuit kan praten! Hier ligt echt een opdracht voor de Provincie/ Projectburo Blauwestad en de Gemeente Oldambt! Een deskundige Politie ambtenaar mee tijdens de schouw en/ of een verkeersdeskundige vanuit de gem. Oldambt, werd als gewenst beschouwd door allen die aanwezig waren.
-
Smid legde een en ander nog uit over herindeling van enkele percelen grond in de nabijheid van de Hoofdstraat. Daar gaan bouwkavels komen en men is bezig met de eerste grove plannen. Een nieuwe woonwijk daar staat ook gepland en er blijft een doorgang mogelijk richting het Havenkwartier maar de wegen worden dusdanig aangelegd dat automobilisten ontmoedigd worden door de wijk heen te rijden. Wordt vervolgd zou ik zeggen en hou de Ontwerp plannen in de gaten!
-
Tijdens het laatste vragen rondje kwamen we na het verhaal van Raymond met z’n allen op een idee.
Hoe kun je het verkeer rustiger maken in de straten en de wijken?
Onze oplossing….. bij de invalswegen naar Blauwestad of voor bij de ingang van een wijk een depot/ kluizen kast zoals je tegenwoordig zelfs bij op- en afritten van snelwegen ziet staan.
De bezorger deponeert het pakje of doos in de kluis en de bewoner pikt deze op als hij naar zijn huis rijdt.
Wellicht doorspelen naar het Project bureau Blauwestad en de Gemeente Oldambt om hier rekening mee te houden met de aanleg en inrichting van de nieuwe wijken en kijken naar mogelijkheden in bestaande wijken/ straten?
Maart 2024​
​
Naar aanleiding van meerdere berichten van bewoners over de onduidelijke en onveilige situatie bij de nieuwe Beekjufferbrug en het kruispunt Scheepsmeter / Brugstraat en Hoofdstraat is er op 7 maart jl. overleg geweest met vertegenwoordigers van de gemeente Oldambt en het projectbureau Blauwestad.
In dit overleg is gesproken over en gekeken naar:
-
Afronding van de werkzaamheden Beekjufferbrug.
-
Verlichting kruispunten.
-
Belijning op de weg.
-
De 30 km zone.
Daaruit is aanvullende informatie gekomen en zijn de volgende afspraken gemaakt:
-
De afronding van de werkzaamheden heeft vertraging ondervonden door het extreme natte weer. Daardoor konden bestratingswerkzaamheden niet worden uitgevoerd en/of afgemaakt.
Zodra de grond is opgedroogd zal het voetpad verder worden bestraat. Hierbij zal ook worden gekeken naar oprijstroken voor mindervalide voertuigen.
Binnenkort zal ook een start worden gemaakt met het verwijderen van de tijdelijke bypass weg. De grond zal grotendeels over het water worden afgevoerd. -
Er worden extra straatlantaarns geplaatst op twee kruispunten.
Op de kruising fietspad - Elfenbank wordt een lantaarn teruggeplaatst langs het fietspad en een extra lantaarnpaal geplaatst aan het begin van de Elfenbank. Het kruispunt is daarmee weer verlicht.
Op de kruising Hoofdstraat - Scheepsmeter / Brugstraat wordt een extra lantaarnpaal geplaatst rechtsvoor op de Scheepsmeter. Hiermee is de zichtbaarheid rechts direct na de Beekjufferbrug beter en staat verkeer komend van de Scheepsmeter niet in een donker gat. -
In de afronding van de werkzaamheden rond de Beekjufferbrug wordt nog belijning geplaatst. Het betreft hier o.a. de oversteek vanaf het fietspad de Hoofdweg op. Fietsers moeten vanaf dit punt namelijk gebruik gaan maken van de Hoofdweg. Het “oude” fietspad na de Beekjufferbrug aan de linkerkant van de Hoofdweg verdwijnt. Dit pad wordt bestraat en gaat dienst doen als voetpad.
Op de Hoofdweg zal links en rechts een grijsstrook worden aangebracht. Hierdoor wordt de weg optisch smaller. ( Deze stroken zijn al aangebracht aan het begin van de Hoofdstraat ) -
De 30 km zone zal ook op het wegdek zichtbaar worden gemaakt ( witte belijning en 30 km ). Dit wordt aangebracht ruim voor de Beekjufferbrug tussen de bebording 30 km die er al staat.
Februari 2024​
​
Als werkgroep verkeersveiligheid willen wij namens de bewoners van de Blauwestad meedenken over en samenwerken met de provincie en de Gemeente als het gaat om de inrichting van wegen, kruispunten en voet- en fietspaden in de Blauwestad. Wij zijn dan ook periodiek aangehaakt bij diverse overleggen.
Graag informeren wij u over een aantal zaken die besproken zijn met de Gemeente Oldambt*;
​
-
Verkeerssituatie speelplaats Het Park
Onze zorgen worden gezien. De Gemeente heeft voorgesteld om de automobilist te attenderen op deze situatie middels borden.
=>exacte invulling moet nog worden uitgewerkt. Doel is om dit eind eerste / begin tweede kwartaal te realiseren.
-
Verkeerssituatie Cantharel
Medewerkers van de Gemeente zijn op locatie geweest. De mogelijkheden tot het verbreden van de weg zijn gelimiteerd door de afstand tussen de weg, het hemelwater riool en de bomen.
=>Voor de realisatie van een voetpad is de resterende ruimte tussen de kavelgrens en de bomenrij te beperkt om hier een toekomstbestendig en goed te onderhouden trottoir te realiseren.
=>De gemeente onderzoekt de optie om opnieuw eenrichtingsverkeer in te stellen, zoals voorheen.
-
Hoofdstraat en Bovist
Handhaving met betrekking tot de snelheid op de Hoofdstraat en de Bovist.
=> Handhaving is een taak van de politie, de gemeente heeft hier geen directe zeggenschap over. Wel heeft de gemeente extra richting politie aangegeven dat de snelheid op deze wegen extra aandacht behoeft. Er is geen harde toezegging, maar onze verwachting is dat dit zal leiden tot een handhavingsactie/snelheidscontrole.
=> De definitieve inrichting van Bovist/ Hoofdstraat is nog niet duidelijk in verband met nieuwe verkaveling. De gemeente heeft toegezegd Bewonersbelangen Blauwestad hierbij te betrekken.
=>Het matrixbord is al enige tijd buiten gebruik i.v.m reparatie. Binnenkort wordt er tijdelijk een ander matrixbord geplaatst.
-
Fietsers op de rijbaan/richting fietsbrug
De gemeente begrijpt dat dit als gevaarlijk ervaren wordt, maar technisch is deze situatie dat niet volgens de gemeente.
=>Verkeersborden om te attenderen op fietsers op de rijbaan zijn wel geplaatst (Bovist).
=>Door het weghalen van de bulten grond langs de weg (bocht Bovist) is het zicht aanzienlijk verbeterd, wat de veiligheid weer ten goede komt.
=>De fietser heeft een ander alternatief middels het fietspad langs het afgesloten deel van de Hoofdweg en is dus niet verplicht om deze route te nemen. Dit is volgens de gemeente een goed alternatief.
.
Als werkgroep gaan we de komende tijd verder met het bewaken van de uitvoer van de toegezegde zaken. Daarnaast blijven we in gesprek over de verkeersveiligheid.
Bovenstaande is slechts een deel van de zaken die besproken worden en waarvoor acties lopen, wees u hiervan bewust!
​
Tot slot heeft de Gemeente Oldambt ons expliciet gevraagd om meldingen met betrekking tot klachten in de openbare ruimte, zoals o.a onveilige verkeerssituaties rechtstreeks te blijven melden. Dit kunt u doen via meldpunt Meldingen Oldambt
Door het individueel melden ziet de Gemeente dat de zaken die wij inbrengen overeenkomen met de meldingen die ze ontvangen. Dus help ons! Worden de meldingen niet of niet goed opgepakt door de Gemeente Oldambt dan horen wij dit graag.
Op dit moment bestaat de werkgroep verkeersveiligheid uit:
José van Atten, Jan Kraster, Daniëlla Drenth-Babtist, Peter Weijn en Arnold Mulder
​
*Klik hier voor de brief met reacties van de Gemeente Oldambt over bovengenoemde zaken.
December 2023
​
21 december 2023 heeft de werkgroep verkeersveiligheid een gesprek gehad met de verkeersdeskundigen van de gemeente Oldambt. Het was een constructief en positief gesprek. Ze gaan een aantal oude punten opnieuw beoordelen zoals eenrichtingsverkeer en/of de inrichting van de te smalle Cantharel en wat onderhoudspunten van het Park die zijn blijven liggen. Verder de veiligheid mbt de oversteek bij de speeltuin aan de Elfenbank en ook de sluiproutes door deze straten. Ze gaan overleggen met de provincie waarom het zo lang duurt voor de waarschuwingsborden aan de Bovist geplaatst worden. Ze gaan beoordelen of bepaalde situaties verbetert kunnen worden met bijvoorbeeld meer verlichting. Ze nodigen ons uit als er een concept ontwerp is voor de Hoofdstraat. In dit stadium is dat te vroeg. We hebben het gehad over verkeersoverlast in het Havenkwartier maar aangezien dat tijdelijk is kunnen ze daar niet zoveel mee. Verder heeft het Riet prioriteit vanwege alle bermen die stuk gereden worden. We hebben tekst en uitleg gekregen en hebben vooral ook mogen toelichten wat onze visie is. In de eerste helft van januari hopen ze e.e.a. op te pakken en nemen dan weer contact met ons op.
November 2023
​
In het ontwerp van Blauwestad zijn weinig apartevoorzieningen opgenomen voor fietsers enwandelaars. De toegestane snelheid op de wegen is 30km p/u en op sommige stukken zoals de Bovist 50km p/u. Alle verkeersdeelnemers moeten dezelfde rijstrook gebruiken wat in theorie met een toegestane snelheid van 30km p/u te doen is.
We weten uit de metingen van de matrixborden dat er te hard gereden wordt door bewoners, pakket-bezorgers, bouw- en ander bestemmingsverkeer en dat levert met regelmaat gevaarlijke situaties op.Voor die situaties blijven wij om oplossingen vragen bij de gemeente en provincie.
Daar waar een fietspad is, zoals langs de Hoofdstraat, is het uiteraard wenselijk om die zoveel mogelijk te gebruiken. Ondanks dat advies merken we dat met name schoolgaande kinderen de routedoor Het Park, via de Bovist en de Pieter Smitbrug kiest. In de bocht aan de Bovist oversteken naar het fietspad is gevaarlijk, zeker nu de dagen korter worden en het zicht met donker- en regenachtig weer beperkt is. Vertegenwoordigers van Bewonersbelangen, VVD, de gemeente en provinciehebben de situatie ter plekke bekeken en besproken of er een fietsstrook, snelheidsremmende maatregelen of markering op de weg aangebracht kan worden zodat het veiliger wordt voor wandelaars en fietsers. De provincie heeft uitgelegd dat het een tijdelijke situatie is. En voor dit soort tijdelijke verkeerssituaties, zoals aan de Bovist en Hoofdstraat worden geen aanpassingen gedaan.Wel zullen er binnenkort door de provincie waarschuwingsborden geplaatst worden en zal de gewenste fietsroute beter aangegeven worden.
Laten we om elkaar en onze kinderen denken en matig uw snelheid.
​
​
27 juni 2023
​
Klik hier voor de presentatie over de verkeersveiligheid in Blauwestad wat tijdens de ALV op 27 juni is gepresenteerd.
​